Thursday, May 23, 2013

Alhamdulillah, agak lama juga saya mengambil masa dan ruang untuk jari jemari ini menari di keyboard ni. Saya ingin berkongsi apa yang telah berlaku baru-baru ini, sedikit sebanyak mengganggu emosi dan perasaan saya hambaNya yang kerdil dan lemah ini.

Saya mengandung buat sekian kalinya setelah anak yang kecil telah berusia 2 tahun. Saya dan suami merancang, Allah juga merancang, namun Allah jua sebaik-baik Perancang. Allah lebih Maha Mengetahui atas setiap sesuatu. Pada hari guru yang lepas, 16 Mei, saya bangun dari tidur, sedar sedar ada turun sedikit gumpalan darah sebesar ibu jari. Hati terusik juga, adakah saya keguguran, namun saya kuatkan juga ke sekolah pada hari itu kerana bertanggungjawab memastikan perjalanan program Sambutan Hari Guru pada hari itu berjalan dengan lancar.


darah keguguran 
tompokan darah ketika bangun tidur

Sampai di sekolah, saya menjalankan program seperti biasa namun sakit di pinggang semakin terasa. Nak tak nak, saya terpaksa bercerita dengan rakan sekerja dan mereka agak terkejut dan menasihatkan saya untuk pergi klinik. Agak keberatan sebab saya nak join hari guru ni walaupun rakan sekolah sudah maklumkan mereka akan bantu melancarkan program hari guru ini. usah risau pasal kerja, kata mereka. seperti terpaksa,akhirnya saya pergi juga ke klinik Mutiara untuk scan kandungan saya. Alangkah terkejutnya, apabila discan rupanya, doktor tidak dapat mengesan degupan jantung atau janin di dalam rahim saya. Hanya kelihatan kantung janin atau gestational sac sahaja. Kosong. Sekosong hati saya ketika itu. Namun saya pasrah dengan ketentuan Allah. First time setelah 4 kali pengalaman mengandung ni baru inilah saya dengar dan tahu jenis kandungan yang saya kandung ini. Doktor memaklumkan bahawa saya mengandung tetapi sampai satu tahap proses kandungan itu terhenti dan tidak membentuk janin. Doktor memberi surat refer untuk di refer ke Hospital Lipis. Mungkin saya tidak terlalu sakit, jadi saya pergi sekolah semula untuk menyaksikan persembahan pelajar. Sakit di bahagian pinggang semakin kuat, hinggalah sampai satu tahap kerusi yang saya duduk habis dengan darah dan mengalir ke kaki.Saya masih menunggu hingga akhir waktu persekolahan. Mulalah saya jalan berkepit dibantu rakan ke kereta dan saya pulang ke rumah

sempat juga rakan saya snap gambar saya tengah menahan kesakitan. 

Di rumah, terus saya kejar ke bilik air, ketika itu sudah berketul-ketul darah keluar dan saya mula menerima hakikat bahawa saya memang benar-benar telah gugur. Suami pulang ke rumah dan membawa ke Hospital Raub. Doktor juga scan,dan maklum perkara yang sama, cuma kantung janin masih belum keluar sepenuhnya. Saya telah mendapat cuti rehat selama seminggu. Alhamdulillah, saya dapat terus berehat selama 3 minggu kerana bersambung cuti sekolah. Doktor menetapkan untuk discan semula selepas seminggu untuk pastikan semuanya keluar. Di waktu cutilah saya mencari maklumat tentang jenis kandungan yang telah saya kandung baru ni di google. Namanya blighted ovum. Ini sedikit maklumatnya dari sumber sini .


Blighted ovum atau kehamilan kosong terjadi ketika sel telur yang dibuahi tertanam dalam rahim, namun tidak berkembang menjadi embrio. Blighted ovum merupakan penyebab utama terjadinya keguguran. Blighted ovum sering terjadi terlalu dini, bahkan sebelum anda mengetahui kehamilan anda.

Blighted ovum kehamilan kosong
Blighted ovum menyebabkan 1 dari 2 kasus keguguran pada trimester pertama kehamilan. Keguguran terjadi ketika kehamilan berakhir dengan sendirinya tidak lebih dari 20 minggu.
Ketika seorang wanita hamil, sel telur yang dibuahi menempel pada dinding rahim. Sekitar 5-6 minggu kehamilan, embrio seharusnya sudah tampak. Pada masa ini, kantung kehamilan, tempat berkembangnya janin, berukuran lebar 18 mm. Pada blighted ovum, walaupun kantung kehamilan terbentuk dan berkembang, namun embrio tidak terbentuk. Itu sebabnya blighted ovum disebut jugaanembryonic pregnancy.

Apa penyebab blighted ovum?

Keguguran yang berasal dari blighted ovum kebanyakan berkaitan dengan masalah kromosom, struktur yang membawa gen. Hal ini mungkin disebabkan oleh kualitas sperma atau sel telur yang buruk. Atau mungkin disebabkan oleh pembelahan sel yang abnormal. Sehingga tubuh anda menghentikan kehamilan karena menyadari keabnormalan ini.
Yang penting untuk dimengerti, anda tidak melakukan apapun yang dapat menyebabkan keguguran ini dan anda hampir pasti tidak dapat mencegahnya. Pada kebanyakan wanita, blighted ovum hanya terjadi sekali seumur hidup.

Tanda-tanda blighted ovum

Walaupun anda mengalami blighted ovum, anda mungkin akan mengalami tanda-tanda kehamilan. Misalnya, anda tidak datang bulan dan hasil tes kehamilan yang positif. Kemudian anda akan mengalami tanda-tanda keguguran, seperti :
  • Kram perut
  • Flek atau perdarahan vagina
  • Menstruasi yang lebih banyak dari biasanya
Jika anda mengalami tanda-tanda tersebut, anda mungkin mengalami keguguran. Namun tidak semua perdarahan pada trimeseter pertama berakhir dengan keguguran. Segera kunjungi dokter jika anda mengalami tanda-tanda tersebut.

Diagnosis blighted ovum

Kebanyakan wanita dengan blighted ovum berpikir memiliki kehamilan yang normal, karena terjadi peningkatan kadar hormon human chorionic gonadotropin (hCG) juga seperti layaknya wanita hamil. Placenta menghasilkan hormon ini setelah telur yang dibuahi tertanam dalam rahim. Pada wanita dengan blighted ovum, hCG dapat terus meningkat karena plasenta mungkin berkembang dalam waktu singkat, bahkan walaupun tidak ada embrio.
Karena alasan ini, USG biasanya dibutuhkan untuk mendiagnosis blighted ovum, untuk memastikan bahwa kantung kehamilan kosong.

Apa yang terjadi setelah keguguran?

Jika anda didiagnosis blighted ovum, diskusikan dengan dokter apa yang harus dilakukan kemudian. Anda mungkin akan di curretage (kuret). Prosedur bedah ini meliputi pelebaran leher rahim dan melepaskan kandungan dari rahim.
Penggunaan obat-obatan seperti misoprostol pada pasien rawat jalan mungkin bisa jadi pilihan lain. Namun, membutuhkan waktu berhari-hari bagi tubuh untuk melepaskan semua jaringan. Dengan obat ini, anda akan lebih banyak mengalami perdarahan dan efek samping. Namun dengan kedua pilihan tersebut diatas, anda akan sama-sama merasakan sakit atau keram.
Setelah keguguran, dokter mungkin akan merekomendasikan anda melewati sedikitnya 1-3 siklus menstruasi sebelum mencoba untuk hamil lagi

Jadinya sekarang saya masih dalam proses berpantang. Moga Allah mudahkan urusan saya. Allah berikan saya kesihatan dan memberi peluang untuk saya mengandung lagi,Amin Ya Rob!




Copyright © 2013 Of .Afraina Enterprise